Üzlet és etika

Hogyan írj diplomamunkát posztgraduális képzésen

2017. augusztus 04. - sandorjeno
szakdolgozat_minta_kotes.pngLassan vége a nyárnak, és a harmadévfolyamos hallgatóinknak ősszel diplomamunkát kell leadniuk. Nem is olyan könnyű ez, amikor valaki több, mint10 éve ezelőtt szerezte első diplomáját. Azóta rengeteget változott a világ, az elvárások, és a kutatás módszertana is.
 
Személyes apropó, hogy éppen magam is egy posztgraduális képzés diploma munkája fölött ülök, és éppen ma zártam le egy kb 1 hetes felesleges kört, amiből maximum egy lábjegyzet marad. Ebben az esetben nehezítő  körülmény, hogy ha az embernek van egy tudományos fokozata nem igazán játszhatja el, hogy a kettesre megy.
Az alábbiakban elsősorban a METU-s hallgatók számára szedtem össze néhány tényleg praktikus információt arról, hogy hogyan érdemes (másod)diplomamunkát írni.

 

1. Készíts checklistet a formai követelményekből!
Mindig kezd ezzel. Ne hagyd a végére. Készíts belőle egy listát, amit pipálni tudsz. A formai követelmények minden szakon és képzésen felértékelődtek.
2. Lődd be reálisan a projektet!
A diplomamunka nem egy doktori disszertáció, és nem egy rövid szemináriumi dolgozat. Azt szoktam mondani, hogy az általában elvárt 30-50 oldal egy komolyabb tudományos cikk hosszának felel meg.  Ezt érdemes belőni, mint projektet. Ennyi fog beleférni. Ennyinek viszont bele kell férni.
3. Ne témád legyen, hanem kérdésed!
A legtöbben ott csúsznak el, hogy van egy téma, amit érdekli őket. Vesznek, vagy kölcsönöznek hozzá könyveket. Majd írnak egy olvasónaplót. Ez azonban nem elég. Ezért azt javaslom, hogy amikor témát választasz, akkor inkább kérdésen gondolkozz, amit meg akarsz válaszolni. Egy coaching szakirányos példa: a burn-out nem jó szakdolgozati téma. A hogyan ismerem fel a burn out tüneteit egy coaching folyamatban, már sokkal inkább.
4. Legyen hozzáférhető irodalmad!
Ez a pont ihlette ezt a cikket. Lett egy baromi izgalmas kérdésem, de néhány nap keresés után szembesültem azzal, hogy a releváns szakirodalom hozzáférhetetlen. Tehát, ha van egy jó kérdésed, akkor nézz utána a neten, hogy hány cikk, hivatkozás létezik, és mennyire nehezen elérhetőek. Az az ideális, ha befogadható mennyiségű írást találsz. Ha nagyon sok, nem tudod feldolgozni. Ha nagyon kevés, nem lesz mire hivatkozni.
5. Dolgozd ki a témád 2-3 oldalban!
Ezt a tippet a doktori munkám kapcsán a témavezetőmtől kaptam. Persze ott 30 oldalról volt szó. A lényeg: ha 30-50 oldalt kell írnod, akkor 2-3 oldalban először dolgozd ki részletesen, hogy miről fogsz írni. Legyen ebben benne a kérdésfelvetésed, utalj a legfontosabb irodalomra, amit fel fogsz dolgozni, fogalmazd meg a módszered. Ezt a három oldalt nem fogod használni, de ez lesz a sorvezetőd. Egy tartalomjegyzék nem elég.
6. Hogyan állj neki?
Ahhoz, hogy az előző pontban javasolt szöveget meg tud írni, el kell kezdened feldolgozni az irodalmat. Ebben a fázisban nincs arra szükség, hogy teljes könyveket és cikkeket olvass el. Át kell őket futnod, és kell csinálnod egy "térképet" arról, hogy egy kérdés kapcsán ki mit mondott. Ha szerencséd van, főleg angol nyelvterületen, ehhez találsz olyan cikkeket, amelyek kimondottan ebben segítenek (literature review). Írd be ezt a két szót és a témádat egy keresőbe, és hátha szerencséd lesz.
7. Érvelj!
Amikor elkezdesz írni, akkor mindig érvelj valami mellett. A mondanivalód induljon el valahonnan és jusson el valahova. Egy coaching diplomamunkába az nem elég például, ha felsorol valaki 2-3 coaching definíciót. Amellett kell érvelni, hogy ő miért melyiket választotta, tartja érvényesnek.
8. Legyen, magad számára is világos módszered.
Ahhoz, hogy tudj jól érvelni kell egy módszertan. Nem kell itt nagy dolgokra gondolnod. Ha van egy világos, és releváns kérdésfeltevésed, akkor gondol végig, hogy milyen lépéseket kell megtenned, hogy a végére járj. Ezeket a lépéseket kell majd ismertetned a dolgozatod módszertani részében.
9. Folyamatosan készre csináld!
Amikor írsz ne hagyd a végére a részleteket. A lábjegyzetet mindig írd meg pontosan. Az irodalomjegyzéket folyamatosan töltsd fel.
 
10. Bízd a korrektúrát egy profira!
A korrektor az első ember, aki elolvassa a munkádat, és - ha profi - megpróbálja megérteni. Ezért nem csak az a funkciója, hogy nyelvileg rendbe tegye, hanem egy sor visszajelzés is tud adni arról, hogy a szöveg hol zavaros.

A bejegyzés trackback címe:

http://uzletietika.blog.hu/api/trackback/id/tr1312720968

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.