Üzlet és etika

...és tréning

2010. február 24. - sandorjeno

Miért és hogyan (ne) tanuljunk etikát


Arról, hogy egy menedzser, vagy alkalmazott etikai vétsége nem teljesen független annak a szervezetnek a kultúrájától, amiben dolgozik nemrég itt is írtam. A szervezeti kultúra és az etika erős összefüggései nagyon hamar elvezették az üzleti etikával foglalkozó kutatókat arra felismerésre, hogy az etikus üzleti magatartás egy elég komoly tanulási folyamat. Németországban kutatások sora mutatta ki, hogy egy-egy munkahelyi etikai vétség mögött az esetek többségében a szakemberek a nem megfelelő képzése áll. Ma már nem is képzelhető üzleti etika tanácsadás work-shopok és tréningek nélkül. 

Ez a blogot azzal a szándékkal indítottam útjára, hogy erre a tanulási lehetőségre hívja fel a figyelmet. Meggyőződésem azonban, hogy nincsen független üzleti etika tréning. Kimondottan nevetségesnek és majdnem feleslegesnek tartom például azoknak a könyveknek a bemagolásást, amit ma már minden  b kategóriás üzleti iskolában is számonkérnek. Az üzleti etika önálló tantárgyként, vagy önálló, független vállalati tréningként való meghirdetése, tapasztalatom szerint sajnos csak mégjobban erősíti azt a képzetet, hogy van a rendes élet, a gyakorlat, a hétköznapokban működő mechanizmus, és van az etika, ami valamilyen független valóság, amivel nem árt azért foglalkozni.

Hiába beszélünk egy vállalati work-shopon a munkatársak értékeiről, rajzolunk érték-, és érintetti térképeket, hogyha egyébként a cég célkitűzéseit egy teljesen más meetingen határozzák meg, ahol sokkal inkább olyan szempontok válnak kizárlagossá, mint tervezett árbevétel, létszámleépítés, konkurenciaharc, targetek. Aztán, hogy teljes legyen a káosz az adott szervezett megbíz egy szervezetfejlesztő céget, amelyik aztán a meghatározott üzleti célok alapján tart coaching és tréning alkalmakat. A szervezetfejlesztés és az ettől függetlenül zajló etikai képzések eredményeképpen kapunk egy kétértelmű céges kultúrát, amelyben az első adandó etikai konfliktusnál képtelenek megfelelő döntést hozni, hisz nem világos, hogy pontosan melyik tanult üzleti viselkedésminta az érvényes.

 

Szervezetfejlesztés és/vagy etikai tréning

 
Meggyőződésem, hogy csak az a szervezet képes sikeresen etikai szempontokat érvényesíteni működésében, amelyik azt üzleti startégiájának integrált részeként fogalmazza meg. Az etikai tanulási folyamatnak tehát az egész szervezetfejlesztési koncepció részeként kell megjelennie. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy nincs külön etikai tréning és szervezetfejlesztés. Nincs külön etikus döntés work-shop, és kommunikációs tréning. Nincs külön érintetti térképkészítés, és értékesítési tréning. A szerezetfejlesztési tréningeknek kell a szervezet által kidolgozott értékeket is "begyakoroltatni".

Nézzünk néhány egyszerű iskolapéldát:

  • Ha egy szervezet üzletpolitikájában, bocsánat, de szarik az ügyfelekre, és a help-desk tréningen arra tanítja be az alkalmazottakat, hogy minél gyorsabban szabaduljon meg a problémás telefonálóktól, nem sok értelme van egy etikai tréningen arról beszélni, hogy milyen fontos a partneri viszony az ügyfelekkel.
  • Ha egy cégvezető számára fontos érték a pontosság, akkor ennek meg kell jelennie az időmenedzsment tréningen, és a logisztikai stratégia kidolgozásában is.
  • Ha egy szervezet a szélsőséges teljesítmény alapú bérezésben hisz, nem túl hiteles a work-life balance fontosságáról előadásokat tartani.
     

Értékalapú szervezetfejlesztés?


A kérdés az, hogy a mai magyar valóságban van-e esélye egy olyan szervezetfejlesztési koncepció (értsd: tréning, coaching) kidolgozására, amely képes egy értékalapú vállalati stratégia implementációjában résztvenni. Az elmúlt hónapokban néhány tréner és coach részvételével elkezdtünk módszereken, tematikán gondolkozni. A következő kérdés már az, hogy találunk-e olyan vállalkozó szellemű vállalkozásokat, cégvezetőket, akik számára fontos, hogy az etikai szempontok ne csak valami nice to have funkcióként legyen jelen szervezetük mindennapi életében. Ha ismertek ilyet: info@ertekcoaching.hu Vállalkozó szellemű, kíváncsi vállalatokra, cégvezetőket keresünk, akik hajlandóak arra, hogy kísérleti alánnyá váljanak.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://uzletietika.blog.hu/api/trackback/id/tr761786468

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.